ایمان گروی اعتدالی ابن حزم، طریق تحصیل باورهای دینی
نویسندگان
چکیده مقاله:
ابن حزم اندلسی دو رویکرد به مسألة معرفت شناسی دارد. رویکرد اول مبتنی بر منطق ارسطویی است و رویکرد دوم بر مبانی فکری ظاهریه استوار است. تأکید او در رویکرد اخیر، بر طریق چهارم از راههای تحصیل معرفت است. براساسآن آدمی با تصدیق پیامبر(ص) و ایمانی که خداوند در دل او میآفریند، به کسب معارفی خاص نائل میگردد. او، برطبق روش معناشناسیاش، راه چهارم را از عبارات وحیانی و باورهای مبتنی بر آن گرفته است. با مراجعه به اندیشههای ظاهریه حزمیه مشخص میشود که آنچه از طریق ایمان به پیامبر بدست میآید، مجموعهای کامل، متناهی، مشخص و تضمینکنندة سعادت آدمی است و قابل حصول از طرق دیگر نیست. باوجوداین، او وحی را نخستین منبع همة معارف بهحساب نمیآورد. از نظر او باور مرتبهای بالاتر از معرفت میباشد و تفاوت تعداد راههای کسب معرفت در دو رویکرد را باید در این نکته جستجو کرد. این دیدگاه او را «ایمانگروی اعتدالی» نام نهادهایم.
منابع مشابه
«ایمان گروی»
اینمان گروی بنا به تعریف مؤلف «نظریهای است که براساس آن باورهای دینی نیازمند توجیه معرفت شناختی نیست» (ص 14). مراد مؤلف از توجیه معرفت شناختی آنطور که از مطالب کتاب برمیآید همان استدلال و در واقع توجیه استنتاجی است. ایمان گروی بنا به تعریف فوق دامنه گستردهای دارد و در میان متفکران مسلمان هم نشانههایی از آن وجود دارد، اما مؤلف محترم تنها به بررسی سه چهره برجسته در سنت ایمان گروی که مربوط ب...
متن کاملنقد و بررسی ایمان گروی کرکگور
چکیده سورن کرکگور- بنیانگذار اگزیستانسیالیسم - از ایمانگرایان افراطی قلمداد میشود. وی برترین ارزش و فضیلت را برای ایمان قائل است و با استدلال عقلی در عرصة ایمان به شدت مخالف است. از منظر او ایمان امری انفسی و درونی است که اگر بر پایة عقل بنا شود، دگرگون خواهد شد؛ ایمان، حیطه ای است که باید در آن جهش کرد؛ جهش به ورطه ای که انسان نسبت ...
متن کاملنظریه معرفت شناسی ابن حزم
در نظریه معرفت شناسی ابن حزم اندلسی، هم چون دیگر نظریههای مبناگروان سنتی در حوزه ی شناخت، معارف به باورهای پایه (معارف اوّلیه) و باورهای غیر پایه (معرفت تالیه) تقسیم شده است. او مجموعه ای از موادّ قیاس در منطق ارسطویی را، با مصادیقی متفاوت با دیدگاه رایج، به عنوان معرفت فطری و معرفت حسّی معرفی می کند. دیگر معارف (باورهای غیر پایه) نیز در قالب برهان ضروری بر آن مقدمات یقینی ابتنا دارند. در ای...
متن کاملتکافوء ادله در حقانیت ادیان ازنظر ابن حزم اندلسی
وجود تنوع دینی در حوزه مطالعات دینی، از مسائل مهمی است که محققین این حوزه ضرورتا به آن توجه دارند. این مطالعه باطرح مباحثی نظیر حقانیت ادیان ،نجات پیروان ادیان ورویکردپیروان یک دین به مطالعه پیرامون ادیان می پردازد.وجود این سؤالات در باب ادیان و تلاش برای پاسخگویی به آنها، بحث در زمینه ادیان را که پلورالیزم دینی از آن جمله است،ضرور ی می سازد.یکی از عمدهترین مباحث در این زمینه، بحث تکافؤادل...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 15
صفحات 25- 58
تاریخ انتشار 2018-03-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023